Clinic för Anna Twinney

under helgen har jag och Gazira varit på en tredagars clinic på stall danora för Anna Twinney från USA, vilket har varit otroligt lärorikt för både mig och Gazira.
Jag har lärt mig ortoligt mycket om vilken stor betydelse kroppsspråk och ögonkontakt har i samarbetet med hästen, jag har aldrig tidigare testat på horsemanship eller det här inlärningssättet men det är absolut något som jag kommer fortsätta att jobba med.

Det blev en riktig aha upplevelse när Anna drev Gazira runt i en rundcorall och jag stod på sidan, och varje gång Gazira och jag fick ögonkontakt så stannade hon, men när jag lär bli att titta på henne så fortsatte hon att springa runt. Det var då det faktiskt gick upp för mig hur viktigt det faktiskt är vad man säger till hästen med ögonen och kroppsspråket.

Jag hoppas att vi får möjlighet att fortsätta att lära oss mer om det och på så sätt utveckla våran kommunikation.

tyvärr så glömde jag kameran hemma, men Rob kanske har några bilder från clinicen att bidra med?

/Astrid

Kommentarer
Postat av: marie

Jag var och lyssnade på Anna på fredagkvällen, det handlade om "telepati" det är en av de mest fantastiska upplevelser jag varit på. Anna är helt fantastisk, ångrar att jag inte var där hela helgen

2008-05-22 @ 12:30:50
Postat av: Inger

Måste säga att jag är mäkta imponerad av samspelet mellan dig och Gazira! Det var en fantastisk upplevelse att se er alla utvecklas med era härliga hästar av alla sorter under Annas ledning.Alla som läst om clinicen i onsdagens NA och sett bilden på Ulrica och hennes underbara islandssto kan bara ana hur det var.Alla var helt fantastiska och särskilt ni ungdomar; du Astrid, Amelia och Amanda. Och alla hästarna som var så olika personligheter från Jessicas härliga haflingersto till Tinas nerviga varmblod. Och maten var inte heller fy skam. Tack Inga-Lill för mycket god förtäring! Till och med de som normalt inte åt fisk njöt av din fisksoppa.
Helt klart ska jag vara med nästa år också! Men då tar jag med mig en häst!

2008-05-22 @ 22:39:11
Postat av: Manda S

Jesscias fina haflingersto Shone verkar vara en härlig typ :)
Hon är iaf bildskön , vi båda diskuterar ju i en haflingertråd på Bukefalos och där kommer de upp en del bilder på Shone :)

2008-05-24 @ 16:48:13
Postat av: Inger

Du skulle ha varit med, Manda! Med dig och Ebba hade det varit 2 fina haflingerston med:) Och du hade fått bra hjälp att lösa de eventuella problem du har med din häst. En ny dimension i hästhantering. Fråga Jessica vad hon tycker!

2008-05-24 @ 22:23:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback