UschUsch.

SjukSjukSjuk & ont i halsen och feber ! Så när jag satt här måste jag får skriva av mig lite ..

De är så att i februari förra året sålde vi en häst till motala. En egen uppfödd vallack , som ej passade på travet. Tjejen som köpte honom lovade att höra av sig till oss om hon skulle sälja honom så vi hade en chans att köpa tillbaka honom . Men så en dag så ringer det en tjej hem till oss och säger att hon köpt honom av den tjejen som köpt han av oss .. Tänker väl inte mer på de bara jag vet att han har de bra tänkte ja ! Men för någon månad sedan alldels innan jul läser jag på ens hemsida där det står om en annan travare som samma tjej hade köpt & sålt vidare på samma sätt som våran häst ( ljugit och en massa annat ) . Så tog upp kontakten med denna tjej och fick  veta hur de låg till egentligen med allt . Blir så arg & ledsen över att vissa människor inte behandlar djur med repspekt utan att hon behandlar hästarna som sopor som hon kan slänga bort när de inte passar henne längre !

UschUsch var bara tvungen o skriva av mig lite !

image579
Om jag någonsin får se denna fina pojke igen så ska jag ta hand med mig hem . Lilla nallebjörnen ! Han har inte haft de lätt , genom att han blev misshandlad under inkörningen som 2½ åring , vi fick hem han igen & kastrerade han och började få han att lugna ner sig igen . Provade att köra men han ville inte så vi tänkte att vi rider in han men sen så skaffade vi Ebba , och tiden räckte inte till . Jag ågrar mig så väldans mkt skulle ha kollat upp tjejen mera innan jag sålde han . Stod ju endå & valde mellan en annan tjej också som verkade trevlig och bra men ja de kunde jag inte veta då . Vi alla gör misstag ibland  tyvärr ..

Kommentarer
Postat av: Anonym

jag vet hur det känns! har gjort precis samma sak med min älskade häst Herman! Han sålde jag till en tjej, stod i kontraktet att jag ahde återköpsrätt, de hörde aldrig av sig, sen hitade jag honom av en slump, han hade det inte så bra dit jag sålde honom först, men som tur är hamnade han jos jätte bra folk där han är nu!

2008-01-08 @ 11:32:47
Postat av: Lindha

Amanda!
Jag har varit med om liknande saker 2ggr...
Jag skulle för första gången sälja en häst. Ung och "blåögd" som jag var, gick jag på alla harranger som köparen drog. Jag tyckte det kändes jättebra och litade fullt på denna människa. Bara några månader senare upptäckte jag att hästen var till salu igen :( Jag lyckades få tag på köparen och fick köpa tillbaka hästen. Har sedan hört att det är flera som inte hade samma tur som jag. Denna Carola, som hon heter, har satt detta köpa och sälja i system och lurat många med "livslånga hem".
Nästa gång det var dax för att sälja häst var jag mycket mer försiktig. Jag kollade upp personen noga med referenser och talade med hästmänniskor i samma stad. När jag bara fick positiv respons gick jag med på att låna ut hästen på foder 1år innan köp, för att vara på den säkra sidan. Vi hade tät telefonkontakt och allt gick sååå bra fick jag höra. Så när det gått ett halvår tog jag bilen och åkte oanmäld till fodervärden (blivande köparen). Där hittar jag min lilla ponny avmagrad och apatisk i hagen. Vilken chock!!! Detta hade jag inte förväntat mig, allt skulle ju vara så bra.... Eftersom jag inte sålt ponnyn än kunde jag ta henne med mig på en gång. Det tog ett bra tag att föda upp lilla benranglet igen!!!
Så tyvärr kan vi nog aldrig skydda oss mot oseriösa hästköpare hur försiktiga vi än är. Men en sak är säker det gör otroligt ont att uppleva och jag kan tänka mig din maktlöshet när du inte KAN ta tillbaka hästen. Hoppas han iaf har det bra hos nya ägaren!!!

2008-01-08 @ 11:33:14
Postat av: MandaStillnert

Så här i efterhand så känner man sig som en idiot . Jag vet ej hur han har de nu hos den nya ägaren . letar med ljus
& lykta efter honom efterlyst honom . Men inte fått något svar. Saknar han så de gör ont men hade ja bara haft tiden så hade jag behållit honom drf han hade väldigt fin galopp för att vara travare . Vi red en del på han men sen så hade jag varken tid eller lust då att utbilda honom. Ångrar de idag.

2008-01-08 @ 19:47:23
Postat av: Lindha

Det behöver ju inte vara så att han hamnat hos "dåliga" människor bara för att han blev såld så snart. Det finns ju mycket trevligt folk oxå :)
Jag håller tummarna för att han har det bra hos nya ägaren och att du snart hittar på honom och kan få ro!

2008-01-08 @ 20:01:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback