hälsning från örebro

hej hej.
här har det varit en något traumatisk höst, det hela började med att gazira vägrade bli skodd bak, vilken har gått problemfritt tidigare, men nu ville hon bara nita min stackars hovslagare. så vi var och kollade henne för hovbölder och liknade men hon var frisk som en nötkärna. gjorde ett till skoningsförsök men med samma resultat. så nu har hon fått gå barfota i 6 veckor, vilket komplicerar ridningen en del när det är halt.
Strax innan jul fick hon lymfangit av mugg, men efter några dagars behandling med antiinflammatoriskt så var hon ohalt igen,  men muggen vägrar ge med sig trotts att jag inte tycker att jag gör något annat än smörjer på det.

men nu är vi iallafall igång lite igen och har börjat rida för en väldigt bra dressyrtränare, så vi hoppas på att debutera lätt A i vår.

imorgon kommer hovslagare igen, så jag håller tummarna att hon vill ha skor den här gången.

64345-580

Kommentarer
Postat av: Lindha

Tomas var här i dag och sa att han skulle till dig i morgon. Jag håller alla tummar för att det ska funka att sko denna gång.
Mugg kan verkligen vara förädisk, har man väl fått den så är den nästan omöjlig att bli av med...
Lycka till med allt!
O du, påminn gärna Tomas om festen efter årsmötet den 26 :)

2008-01-09 @ 16:50:12
Postat av: MandaStillnert

usch det där med att inte bli skodd bak känner man igen från ens egen gammla travar sto hon vägrar de går inte ens om vi ger henne lugnande !

2008-01-09 @ 17:56:17
Postat av: astrid

det konstiga är ju bara att hon har gått med på det hur många gånger som helst, men plötsligt ska hon bara inte ha några skor. ibland blir man lite trött på sina djur.
ja, den där muggen håller på att driva mig till vansinne, och det är så himla lerigt i hagarna här.

ska försöka komma ihåg att påminna tomas imorgon.
återkommer med information om hur skoningen gick.

2008-01-09 @ 19:41:53
Postat av: Mia

Hoppas verkligen att du får på henne skor den här gången. Ja, hästar kan allt få för sig konstiga saker ibland!
Lycka till och jag håller tummarna jag med!

2008-01-09 @ 20:50:57
Postat av: johanna

usch för mugg. hade en inhyrd häst här i stallet som hade jätte problem med det tjejen smörjde och smörjde, fick till och med antibiotika i pasta form i munnen, men det blev bra lite bättre ett tag sen blomma det igen. avårt! hopas det blir bättre! man får spola och torka varje dag! Min häst har lätt för mugg, men hon har peppar peppar klarat sig i år, ( och Ht 2007) Men jag jag Började spola dirket det blev lerigt. Faktiskt fick hon stå inne de dagar det var som lerigast! Hoppas du får bukt med alla bekymmren och kan deb La!!! håller tummarna! vi kanske ses på några tävlingar till våren? =)

2008-01-09 @ 21:53:09
Postat av: Lindha

Kneppigt att hon bara bestämmt sig... Men hon tycker nog att hon har en väldigt bra anledning....

Det är inte bara ni som har leriga hagar... Det finns sånna här i Linde med, tyvärr :(

2008-01-09 @ 21:55:07
Postat av: Maria

Har inte testat själv, men hört att virkon s (som är till desinfekt. av stallar egentligen) kan vara en grej som fungerar på den mest envisa mugg. Kanske värt att testa?

2008-01-09 @ 22:25:01
Postat av: astrid

tomas var här och skodde idag, men vi bestämde oss för att bara sko henne fram för att vi inte ville bråka med henne, vill inte att hon ska förknippa skoningen med bråk, och tomas tyckte inte att hon hade slitit något på bakohovarna. så nu får vi väl ta det lugnt om det blir halt, eller bara rida i ridhuset. så ska vi testa ge henne lugnande vid nästa skoning. (fast då har hon säkert hunnit ändra uppfattning och tycker inte att det är något farligt alls att bli skodd, lagom tills jag har fixat recept och betalat för lugnande medel)

jag har också hört att virkon s ska funka, är inte muggen borta när den här behandligen med salva är slut så ska jag testa det istället.

2008-01-10 @ 18:25:15
Postat av: Lindha

Hoppas allt går bra med mugg och nästa skoning!!!

2008-01-10 @ 18:38:01
Postat av: Rob

Hej
Ett bra botemedel för mugg är en blandning av olivolja,vitlök och honung och en liten gnutta jodopax.Blanda i en mixer penslas på två gånger om dagen.Stallat kommer att lukta som en pizzeria men det fixar problemet. För ditt andra problem med skoning är personlig utbildning och förståelse av hästens inlärningssätt det bästa alternativet före medicinering. Så fort man äger problemet är man på väg att lösa det. Jag kan rekomendera minst två kvinnor i ditt område som är duktiga att hantera liknande problem.
Rob Raine

2008-01-14 @ 21:01:53
Postat av: astrid

hej rob.
okej, kanske värt att testa den metoden också.
ang, skoningsproblemet, så har jag haft en nh tränare ute några gånger men tyckte inte att vi kom någon vart
alls. men jag tar gärna emot tips om andra, då jag är mycket angelägen om att lösa problemet.
du får gärna maila mig nummrena till dom som du rekomenderar, om du inte är sugen på att ta dig en titt på henne själv? vi skulle kunna behöva lite hjälp med lastningsproblem också. hon är en väldigt bestämmd liten dam den här hästen.

2008-01-16 @ 15:46:20
Postat av: astrid

glömde skriva att du kan maila mig på [email protected] om du har nummer till dom du rekomenderade.

2008-01-16 @ 15:48:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback